8 stappen voor een succesvol PMO.

Bekijk hier de 8 stappen die zorgen voor een succesvol én effectief PMO.

Ons projectteam ontzorgt volledig in de voorbereiding en uitvoering van het PMO. Samen doorlopen we onderstaande stappen:

Stap 1: inventariseren en communiceren

Draagvlak en commitment voor het thema gezondheid en vitaliteit zijn essentieel. In deze fase besteden we veel aandacht aan goede communicatie en gepaste voorlichting van medewerkers, leidinggevenden en andere stakeholders. Beantwoording van de vraag ‘What’s in it for me?’ is essentieel. Samen zorgen we ervoor dat het PMO laagdrempelig wordt aangeboden en voor iedereen toegankelijk is. Hiervoor bieden wij kosteloos standaard communicatie materialen aan (zie stap 2). Daarnaast verzorgen wij een voorlichtingspresentatie, om medewerkers te enthousiasmeren.

draagvlak PMO creëren

Stap 2: vitaliteitscampagne

Wil je zo veel mogelijk medewerkers activeren om hun vitaliteit te verbeteren? Dan is het noodzakelijk om het PMO bekendheid te geven binnen je organisatie. Daarom bieden wij kosteloos een uitgebreid pakket met communicatiematerialen in de huisstijl van Adaptics aan. Denk aan:

  • Communicatieplanner
  • Afbeeldingen voor Intranet, Whatsapp en social media
  • Posters, narrowcasting en infographics
  • Animatievideo
  • Teksten voor vooraankondiging, uitnodiging en reminders

Samen kijken we welke inzet het beste bij jouw organisatie past.

Maatwerk communicatiecampagne (optioneel)

Heb je de wens om een maatwerk communicatiecampagne te ontwikkelen (in de eigen huisstijl)? Dan gaan we samen in gesprek over wensen en benodigd budget.

communicatiecampagne pmo

Stap 3: uitnodigen medewerkers

Na gerichte communicatie die per locatie, doelgroep of afdeling wordt ingezet nodigen wij de medewerkers uit voor deelname. Aanmelden kan gemakkelijk via ons vitaliteitsportaal. Wij hebben de voorkeur om de volledige aanmelding en afhandeling van het PMO op ons te nemen. Dit is van groot belang om de privacy binnen het traject te waarborgen. Daarnaast zijn wij op deze manier in staat om jouw organisatie administratief te ontzorgen.

uitnodigen medewerkers PMO

Stap 4: vragenlijst

De vragenlijst bestaat uit een set van verschillende gevalideerde vragenlijstschalen. De schalen bepalen we in overleg. Dit doen we op basis van de RI&E en advies van de bedrijfsarts. Het opstellen van de juiste vragenlijstschalen is van groot belang voor een succesvol PMO. We versturen de vragenlijst vanuit een https-protocol. Daardoor is een veilige uitwisseling van gegevens gegarandeerd. 

vragenlijst PMO invullen

Stap 5: planning en logistiek

Wij belasten je zo min mogelijk met de planning en logistiek van het PMO. Na het invullen van de vragenlijst maakt de deelnemer via ons digitaal planningsformat een afspraak voor het fysieke onderzoek. De testdagen voor het fysieke onderzoek stemmen wij vooraf met je af. Ook geven we updates over de respons en ondernemen we in overleg actie indien nodig (bijvoorbeeld op planning of communicatie).

afspraak maken fysieke onderzoek

Stap 6a: het fysieke onderzoek

Het fysieke onderzoek is een verzameling van testen om de fysieke gezondheid van medewerkers in kaart te brengen. Het fysieke onderzoek voeren we uit in onze Vitaliteitsbus of in een ruimte op locatie. 

fysieke onderzoek PMO

Stap 6b: adviesgesprek

Direct na het fysieke onderzoek vindt een adviesgesprek plaats tussen de vitaliteitsadviseur en de medewerker. De vitaliteitsadviseur geeft adviezen op basis van de resultaten van de vragenlijst en het fysieke onderzoek.

Klik voor meer informatie >

adviesgesprek PMO

Stap 6c: opvolging risicoprofielen

Valt een medewerker in een risicoprofiel? Bied je medewerkers dan een passende opvolging. Adaptics heeft hiervoor verschillende mogelijkheden, zoals een verdiepend coachgesprek (Vitcall) of uitgebreid vitaliteitscoachingstraject.

Klik voor meer informatie >

opvolgingsgesprek-pmo

Stap 7: rapportages

Rapportage individueel 

Binnen 3 werkdagen na het fysieke onderzoek ontvangt de medewerker een individuele terugkoppeling in het online portaal. Hier vindt de medewerker de resultaten van de vragenlijst, het fysieke onderzoek en de persoonlijke adviezen van de vitaliteitsprofessional.

Rapportage organisatie

Als werkgever ontvang je een groepsrapportage. De rapportage geeft inzicht in de werkbeleving, vitaliteit en gezondheid van medewerkers. Daarnaast biedt het advies voor opvolging en een uitgangspunt om vervolginterventies op te stellen. We rapporteren onder andere op basis van het JD-R-model.

Tijdens een resultatensessie met het MT bespreken we de resultaten en lichten deze toe. De uitkomsten bieden een belangrijke basis voor het opstellen van een plan van aanpak en het aanscherpen van het vitaliteits- en arbobeleid.

Het is mogelijk uitkomsten uit te splitsen voor gewenste subgroepen zoals afdelingen of functiegroepen. Voorwaarde is dat de groep bestaat uit minimaal 15 deelnemers, zodat de data niet te herleiden zijn naar medewerkers.

rapportage PMO

Stap 8: gerichte vervolginterventies

Opvolging gebeurt op verschillende manieren. Allereerst is een koppeling mogelijk naar alle gangbare mogelijkheden binnen jouw providerboog en de reguliere gezondheidszorg. Samen kijken we welke aanvullende interventies gewenst zijn op basis van de PMO analyse en het managementrapport. Adaptics biedt interventies aan voor het individu, het team en op organisatieniveau. Ook is het mogelijk om interventies te richten op een specifieke groep medewerkers met een verminderde inzetbaarheid. Oftewel, medewerkers binnen een risicoprofiel. Enkele voorbeelden van de door ons aangeboden interventies zijn:

interventies-vitaliteit